Lite ny info från Rossi angående långtidstestet

Här diskuterar vi allt om energikatalysatorn!

Re: Lite ny info från Rossi angående långtidstestet

Inläggav Abbe22 » lör 22 mar 2014, 13:10

snorgers skrev:Det eller ett LF filer av god kvalitet, som är billigare.

Det tar inte bort behovet att verifiera att signalerna man mäter på ligger inom mätinstrumentens mätområde.
Abbe22

Inläggav snorgers » lör 22 mar 2014, 13:14

LF filtret ligger på kabeln. Om Rossi försöker putta HF så kommer nil energi egenom filtet, så med filter kan man se till att signalen
ligger inom mätinstrumentets mätområde. Det handlar om att ELFORSK läser specen och låter en electroingenjör sätta ihop lämpligt filter påsatta på kablarna.
snorgers

Inläggav Abbe22 » lör 22 mar 2014, 13:19

snorgers skrev:LF filtret ligger på kabeln. Om Rossi försöker putta HF så kommer nil energi egenom filtet, så med filter kan man se till att signalen
ligger inom mätinstrumentets mätområde. Det handlar om att ELFORSK läser specen och låter en electroingenjör sätta ihop lämpligt filter påsatta på kablarna.

Det är inte billigt eller enkelt att bygga ett LF-filter som ligger på nätspänning, dvs. på späningsförsörjningen till Rossis box. Och man måste fortfarande verifiera att filtret fungerar i uppställningen. Dvs. man skall fortfarande använda ett oscilloskop. Vilket är ett standardinstrument för en elektroingenjör, så det är mycket förvånande att det aldrig används i dessa sammanhang.
Abbe22

Inläggav snorgers » lör 22 mar 2014, 13:30

snorgers skrev:LF filtret ligger på kabeln. Om Rossi försöker putta HF så kommer nil energi egenom filtet, så med filter kan man se till att signalen

LP filter skall det vara, Dessa kan antagligen köpas färdiga. Billig är ett relativt begrepp, men jag tror att de är smidigare att hantera och billigare än en egen nätpänning. Man kan väl bara säga till Rossi att de tänker sätta in ett LP filter och ange brytfrekvens. Det är alltid bra att testa innan, men jag tycker överaskningsmomentet är säkrare, att dyka upp med LP filter och sedan berätta hur de fungera, peka på databladen för dem och köra på. Om rossi tvekar är det ju något skumt och man avbryter testet.
snorgers

Inläggav Gunnar Lindberg » lör 22 mar 2014, 13:54

snorgers skrev:Det eller ett LF filer av god kvalitet, som är billigare.

Duger inte. Testarna måste ha full kontroll hela vägen, inte lösa ett problem i sänder. Man avslöjar inte tricket med den itusågade damen genom att kolla skärpan hos sågtänderna!
Follow the money
Gunnar Lindberg

Inläggav Abbe22 » lör 22 mar 2014, 14:10

snorgers skrev:

LP filter skall det vara, Dessa kan antagligen köpas färdiga. Billig är ett relativt begrepp, men jag tror att de är smidigare att hantera och billigare än en egen nätpänning. Man kan väl bara säga till Rossi att de tänker sätta in ett LP filter och ange brytfrekvens. Det är alltid bra att testa innan, men jag tycker överaskningsmomentet är säkrare, att dyka upp med LP filter och sedan berätta hur de fungera, peka på databladen för dem och köra på. Om rossi tvekar är det ju något skumt och man avbryter testet.

Problemet är att om man mäter med LP-filtret inkopplat, och apparaten inte längre fungerar, så kommer Rossi bara säga att det är filtrets fel och att det fungerar utmärkt utan. Ser ingen anledning att gå ifrån standard mätmetodik: att mäta på ett sätt som påverkar uppställningen så lite som möjligt.
Ser heller ingen anledning till att anordna egen nätspänning, det är relativt enkelt att verifiera att den är OK. Det har dock aldrig gjorts.
Abbe22

Inläggav snorgers » lör 22 mar 2014, 14:34

Abbe22 skrev:
snorgers skrev:

Problemet är att om man mäter med LP-filtret inkopplat, och apparaten inte längre fungerar, så kommer Rossi bara säga att det är filtrets fel och att det fungerar utmärkt utan. Ser ingen anledning att gå ifrån standard mätmetodik: att mäta på ett sätt som påverkar uppställningen så lite som möjligt.
Ser heller ingen anledning till att anordna egen nätspänning, det är relativt enkelt att verifiera att den är OK. Det har dock aldrig gjorts.

Om Rossi klagar på LP filtret så kan ELFORSK gå hem, då vet dom att han fuskar med HF. Vi kan skita i hur mycket vi påverkar
uppställningen. Om vi med ett LP filter hittar en anseenlig oförklarlig energi så är det oförklarligt likt väl även om vi påverkat funktionen. Så i mina ögon är egen spänning eller ett väldokumenterat LP filter likvärdigt, det är bara att ta det smidigaste och enklaste, vad de nu än är får väl ELFORSK bestämma.
snorgers

Inläggav Björn » lör 22 mar 2014, 15:15

Andrea Rossi
March 22nd, 2014 at 6:22 AM

Thorbjorn:
The Professors of the third indipendent party who are making the test have applied some of their instruments specifically to check that there is not immission of direct current, pulsating or not, that the PCE 830 is not able to detect. Surely in the report will be given the description of all the instrumentation used during the test. The set up has been made by them and the Hot Cat has been carefully and totally insulated from any possible source of energy, with exception of the electric energy measured by means of two PCE 830. The measuring instrumentation is property of the Professors of the TIP.
Warm Regards,
A.R.

Andrea Rossi
March 15th, 2014 at 4:02 PM

Thorbjorn:
You are right. As I already answered to Mark ( see the comment of Andrea Rossi to Mark on 2014-03- 14- time 02.15 a.m. on this blog), the Professors have put instrumentation standing by the PCE 830 to measure any direct current that cannot be measured by the PCE 830. Obviously, the measurement confirms that there is not any direct current flowing. It had not been put in the test of March 2013 because nobody thought about this issue, since I never used direct current, but this time the Professors wanted to take account also of this issue.
Warm Regards,
A.R.
Chans att E-Cat fungerar: 50%
Björn

Inläggav Abbe22 » lör 22 mar 2014, 17:55

Björn skrev:Andrea Rossi
March 22nd, 2014 at 6:22 AM

Thorbjorn:
The Professors of the third indipendent party who are making the test have applied some of their instruments specifically to check that there is not immission of direct current, pulsating or not, that the PCE 830 is not able to detect. Surely in the report will be given the description of all the instrumentation used during the test. The set up has been made by them and the Hot Cat has been carefully and totally insulated from any possible source of energy, with exception of the electric energy measured by means of two PCE 830. The measuring instrumentation is property of the Professors of the TIP.
Warm Regards,
A.R.

Andrea Rossi
March 15th, 2014 at 4:02 PM

Thorbjorn:
You are right. As I already answered to Mark ( see the comment of Andrea Rossi to Mark on 2014-03- 14- time 02.15 a.m. on this blog), the Professors have put instrumentation standing by the PCE 830 to measure any direct current that cannot be measured by the PCE 830. Obviously, the measurement confirms that there is not any direct current flowing. It had not been put in the test of March 2013 because nobody thought about this issue, since I never used direct current, but this time the Professors wanted to take account also of this issue.
Warm Regards,
A.R.

Rossi påstår detta. Men det är inte samma sak som att jag litar på det. I de mätningar som publicerades där samma mätinstrument användes, så kunde man se att de låg utanför toleranserna för instrumentet. Men detta observerades inte av de närvarande forskarna, varför jag inte är säker på att de har den kompetens inom mätteknik som krävs för att kunna utföra en vettig verifiering av Rossis maskin..
Abbe22

Inläggav thermal » lör 22 mar 2014, 18:27

Abbe22 skrev:
snorgers skrev:
Teoretiskt sett har du rätt. Att använda ett Oscilloskop vore ju idealt. Men att skicka en sådan effekt med pulser med höga frekvenskomponenter skall vara omöjligt utan att sekundära effekter avslöjar den (om man följt discussionen där utbildade electro experter uttalat sig). Detta har också de flesta kritiker tagit till sig och focuserar huvudakligen på andra möjligheter.

Jag är kanske inte en expert, men relativt kunnig inom området. Vilka sekundära effekter avser du? Det jag har sett av mätuppställningarna så är detta den uppenbara felkällan i flera av dem. Och den är inte ny, det är precis samma sak som lurar många inom "over-unity" rörelsen med elektriska motorer.

Jag börjar förstå hur mätningen går till. Dvs.ungefär som den förra men nu med en likströmsmätare inkopplad i strömmatningen. Av diskussionen har framkommit att detta inte är helt invändningsfritt.

I avsaknad av bra kalibreringsmöjlighet är minimikravet minst dubbel insturmentering och då med instrument som använder olika principer. Med tanke på att den förväntade COPn är av storleksordningen 5 så behöver sekundärinstumenten inte vara speciellt noggranna men däremot rubusta.

På elsidan så skulle jag sätta in en termisk ampermeter. Mätprincipen är långsam och inte så noggrann men helt omöjlig att lura.

Som jag föreställer mig att det ser ut nu så förväntar jag mig eviga diskusioner om mätningarnas relevans. Inte så kul. Hoppas jag har fel.
edit : stavfel
thermal

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion