Ultra-dense protium/deuterium möjliggör kall fusion?

Här diskuterar vi allt om energikatalysatorn!

Re: Ultra-dense protium/deuterium möjliggör kall fusion?

Inläggav Gunnar Lindberg » fre 25 sep 2015, 20:58

Nej, 50 miljoner K platsar knappast bland kall fusionprylarna. Vill man veta vad det blir i grader Celsius får man dra ifrån 273 grader. ;)
Follow the money
Gunnar Lindberg

Inläggav H-G Branzell » fre 25 sep 2015, 21:25

Gunnar Lindberg skrev:Nej, 50 miljoner K platsar knappast bland kall fusionprylarna. Vill man veta vad det blir i grader Celsius får man dra ifrån 273 grader. ;)

273,15 :ugeek:
Med vänner som Rossi behöver LENR inga skeptiker.
H-G Branzell

Inläggav holmlid » fre 25 sep 2015, 21:59

Hej Snobben,

Nej jag forskar inte om kall fusion, jag forskar om laser-inducerad varm fusion.
Det innebär att vi når en temperatur av mellan 50 MK och 500 MK i plasmat.
Detta kan man mäta dels från neutronenergifördelningar (publicerat) och dels från
elektronenergifördelningar (antas snart). Det är den temperatur som man behöver nå för att
få kärnprocesserna att gå med tillräcklig hastighet. Det kanske verkar underligt att detta
är högre än den vedertagna temperaturen i solens inre, men det beror på att kärnprocesserna
i solen går mycket långsamt.

Mina intentioner är inte avgörande för om våra forskningsresultat är korrekta eller ej.
Det är enbart viktigt vad resultaten är. Vi har visat i ett stort antal publikationer att många partiklar med
MeV energi sänds ut från det laser-initierade plasmat. Detta kan bara förklaras enkelt av kärnfysikaliska
processer såsom fusion. Mer komplicerade förklaringar som svarta hål e d kan vi nog bortse från...
Publikationerna är peer-reviewed i välkända vetenskapliga tidskrifter. Vi har även
publicerat studier av laser-inducerad fusion där vi observerar bildning av 4He och 3He.

Jag har ett stort antal artiklar publicerade om ultra-tätt väte i ett stort antal olika vetenskapliga tidskrifter,
men det inte är min sak att se till att dessa resultat upprepas av andra forskare.
Peter Ekström skriver att ultra-tätt väte inte är ett "etablerat" begrepp. För att etablera ett sådant
nytt begrepp behöver man kompisar som forskar litet på det så att de kan publicera "oberoende"
rapporter. Jag spelar inte det spelet. Om Peter varit intresserad och hade haft tillräckliga kunskaper
skulle han faktiskt ha kunnat göra begreppet etablerat, men det är enklare att inte bry sig.
Det förefaller som om det omhuldade systemet med oberoende bekräftelse av andra forskare inte fungerar.
Vem upprepar resultaten från JET? Vem kommer att upprepa resultaten från ITER? Oberoende forskare, knappast.
Jag hjälper andra forskare som vill upprepa våra resultat så mycket som möjligt. Självklart skulle allt vara mycket
lättare, snabbare och roligare om det fanns andra forskare som kunde driva utvecklingen framåt.

Den press-release som vi gjort från Göteborgs universitet och som Ny Teknik skrivit om i dag
bygger på tre vetenskapligt publicerade artiklar. Jag antar att de är svåra att läsa
för den som inte är van vid vetenskaplig text. En av dem är publicerad i AIP Advances som
öppen text, vilket innebär att alla kan läsa och bedöma den. I den artikeln visar jag
att energiavgivningen från den laser-inducerade processen är över break-even, dvs att mer
energi genereras än som tillförs med laserpulsen. Detta är den första mätningen av break-even
i detta system, och troligen någonsin. Mätningarna vid NIF i USA, världens största laseranläggning
har inte nått så långt. Ett stort bekymmer är att många som kommer att försöka upprepa
våra experiment har så dåliga kunskaper på många områden som är viktiga för att kunna göra
oberoende experiment. Det är t ex väldigt få kärnfysiker och partikelfysiker som vet
något om katalysatorer eller om kemisk bindning. Många fysiker och även kemister vet inte ens hur
en väteatom fungerar. Artikeln i AIP Advances visar att fusion av denna typ fungerar.
Det är nog ganska krävande att upprepa experimenten om man inte har lämpliga kunskaper.

Jag bestrider naturligtvis att jag fabulerar eller är helfnattig. Den typen av ord hör inte hemma i ett
vetenskapligt sammanhang och faller tillbaka på den som skrivit dem. Finns det inga sanktioner mot
sådana personer?

Vänl. Leif Holmlid
holmlid

Inläggav Gunnar Lindberg » fre 25 sep 2015, 22:46

Leif Holmlid, modigt av dig att kommentera på Energikatalysatorn. Här riskerar man att bli äten med hull och hår, karakteriserad som okunnig, rädd och moraliskt undermålig.
Mina fysikkunskaper är rudimentära men en del som jag har läst i pressreleasen och reportagen får mig ändå att undra. En färdig prototyp inom några få år, hur är det möjligt? Är problemet att innesluta och isolera den heta plasman löst? Kan processen redan i prototypen hållas självgående utan tillförsel av extern värme? Finns det en metod att tillgodogöra sig överskottsenergin? Blir det i huvudsak som värme eller som elproduktion?

Om du har läst tidigare i tråden så har du sett att jag har kritiserat pressreleasen. Den ger, speciellt inledningsvis, intrycket att det endast är en tidsfråga innan det finns fungerande reaktorer med det beskrivna funktionssättet och det är en klar överdrift. En journalist kan formulera sig så och bli ursäktad men knappast en forskare som presenterar sin egen forskning.
Senast redigerad av Gunnar Lindberg fre 25 sep 2015, 23:23, redigerad totalt 2 gånger.
Follow the money
Gunnar Lindberg

Inläggav Snobben » fre 25 sep 2015, 22:46

holmlid skrev:Hej Snobben,

Nej jag forskar inte om kall fusion, jag forskar om laser-inducerad varm fusion.
Det innebär att vi når en temperatur av mellan 50 MK och 500 MK i plasmat.
Detta kan man mäta dels från neutronenergifördelningar (publicerat) och dels från
elektronenergifördelningar (antas snart). Det är den temperatur som man behöver nå för att
få kärnprocesserna att gå med tillräcklig hastighet. Det kanske verkar underligt att detta
är högre än den vedertagna temperaturen i solens inre, men det beror på att kärnprocesserna
i solen går mycket långsamt.

Mina intentioner är inte avgörande för om våra forskningsresultat är korrekta eller ej.
Det är enbart viktigt vad resultaten är. Vi har visat i ett stort antal publikationer att många partiklar med
MeV energi sänds ut från det laser-initierade plasmat. Detta kan bara förklaras enkelt av kärnfysikaliska
processer såsom fusion. Mer komplicerade förklaringar som svarta hål e d kan vi nog bortse från...
Publikationerna är peer-reviewed i välkända vetenskapliga tidskrifter. Vi har även
publicerat studier av laser-inducerad fusion där vi observerar bildning av 4He och 3He.

Jag har ett stort antal artiklar publicerade om ultra-tätt väte i ett stort antal olika vetenskapliga tidskrifter,
men det inte är min sak att se till att dessa resultat upprepas av andra forskare.
Peter Ekström skriver att ultra-tätt väte inte är ett "etablerat" begrepp. För att etablera ett sådant
nytt begrepp behöver man kompisar som forskar litet på det så att de kan publicera "oberoende"
rapporter. Jag spelar inte det spelet. Om Peter varit intresserad och hade haft tillräckliga kunskaper
skulle han faktiskt ha kunnat göra begreppet etablerat, men det är enklare att inte bry sig.
Det förefaller som om det omhuldade systemet med oberoende bekräftelse av andra forskare inte fungerar.
Vem upprepar resultaten från JET? Vem kommer att upprepa resultaten från ITER? Oberoende forskare, knappast.
Jag hjälper andra forskare som vill upprepa våra resultat så mycket som möjligt. Självklart skulle allt vara mycket
lättare, snabbare och roligare om det fanns andra forskare som kunde driva utvecklingen framåt.

Den press-release som vi gjort från Göteborgs universitet och som Ny Teknik skrivit om i dag
bygger på tre vetenskapligt publicerade artiklar. Jag antar att de är svåra att läsa
för den som inte är van vid vetenskaplig text. En av dem är publicerad i AIP Advances som
öppen text, vilket innebär att alla kan läsa och bedöma den. I den artikeln visar jag
att energiavgivningen från den laser-inducerade processen är över break-even, dvs att mer
energi genereras än som tillförs med laserpulsen. Detta är den första mätningen av break-even
i detta system, och troligen någonsin. Mätningarna vid NIF i USA, världens största laseranläggning
har inte nått så långt. Ett stort bekymmer är att många som kommer att försöka upprepa
våra experiment har så dåliga kunskaper på många områden som är viktiga för att kunna göra
oberoende experiment. Det är t ex väldigt få kärnfysiker och partikelfysiker som vet
något om katalysatorer eller om kemisk bindning. Många fysiker och även kemister vet inte ens hur
en väteatom fungerar. Artikeln i AIP Advances visar att fusion av denna typ fungerar.
Det är nog ganska krävande att upprepa experimenten om man inte har lämpliga kunskaper.

Jag bestrider naturligtvis att jag fabulerar eller är helfnattig. Den typen av ord hör inte hemma i ett
vetenskapligt sammanhang och faller tillbaka på den som skrivit dem. Finns det inga sanktioner mot
sådana personer?

Vänl. Leif Holmlid

Hej Leif

Jag förstår inte så mycket av kärnfysiken och är inte jätteintresserad heller, men jag är mycket intresserad av att följa de eventuella framsteg som görs. Jag förstår däremot att du inte medvetet fabulera, varför skulle du göra det och du är med största sannolikhet ingen knäppgök heller, det kan jag säga utan att känna dig närmare. Det är vanligt förekommande på detta forum att de som bedriver forskning inom områden som vissa andra inte tycker är något att orka bry sig om, blir kallade just knäppjökar och annat. Det är intressant och har nog aldrig hänt i detta forums historia att de blivit bemötta av den person de angriper. Detta kan bero på den låga nivå diskussionerna förs på, även från dem man förväntat sig bättre av.

Stort tack för ditt inlägg Leif
Felet med vår värld är att de som trodde sig vara smarta uppenbarligen är dummare än de dumma...
Snobben

Inläggav Joe Car » lör 26 sep 2015, 00:19

Gunnar Lindberg skrev:Leif Holmlid, modigt av dig att kommentera på Energikatalysatorn. Här riskerar man att bli äten med hull och hår, karakteriserad som okunnig, rädd och moraliskt undermålig.
Mina fysikkunskaper är rudimentära men en del som jag har läst i pressreleasen och reportagen får mig ändå att undra. En färdig prototyp inom några få år, hur är det möjligt? Är problemet att innesluta och isolera den heta plasman löst? Kan processen redan i prototypen hållas självgående utan tillförsel av extern värme? Finns det en metod att tillgodogöra sig överskottsenergin? Blir det i huvudsak som värme eller som elproduktion?

Om du har läst tidigare i tråden så har du sett att jag har kritiserat pressreleasen. Den ger, speciellt inledningsvis, intrycket att det endast är en tidsfråga innan det finns fungerande reaktorer med det beskrivna funktionssättet och det är en klar överdrift. En journalist kan formulera sig så och bli ursäktad men knappast en forskare som presenterar sin egen forskning.

Jag håller med dig, Gunnar. Du framstår som mycket rädd. Rädd att ha fel. Och okunnig verkar du vara, moraliskt undermålig vet vi redan att du är. Men aldrig att jag skulle äta vare sig hull eller hår från dig. Fy så äckligt att äta det feta och håriga från grisen.
Hus är gott, sa Oscar.
Joe Car

Inläggav Björn » lör 26 sep 2015, 00:22

Hej Holmlid
Jag skickade ett par frågor till din e-post för ett par dagar sedan, de kanske ligger i skräpposten? Jag skrev:

Hej, grattis till dina framsteg!
Jag undrar om du ser några hinder för att massproducera ultratätt deuterium?
Jag läste att en metod är använda metalliskt väte, är det den mest effektiva metoden hittills?

Tack på förhand.
Chans att E-Cat fungerar: 50%
Björn

Inläggav Björn » lör 26 sep 2015, 00:35

Gunnar Lindberg skrev:Leif Holmlid, modigt av dig att kommentera på Energikatalysatorn. Här riskerar man att bli äten med hull och hår, karakteriserad som okunnig, rädd och moraliskt undermålig.

Skäms du inte över att skriva så? Du vet ingenting om hur långt han har kommit, och hur mycket han vet.
Chans att E-Cat fungerar: 50%
Björn

Inläggav H-G Branzell » lör 26 sep 2015, 08:38

KATALYSATOR?

Hej Leif, tack för att du ägnar tid åt att delta i debatten på vårt enkla forum!

I ditt dokument Heat generation above break-even from laser-induced fusion in ultra-dense deuterium skriver du att du använde kaliumdopade bitar av järnoxid som katalysator för att framställa partiklar av ultratätt deuterium.

Såvitt jag kan förstå är det huvudsakliga beviset för att dessa partiklar existerar det energiöverskott som du får under laserbeskjutning av dem. Med hänsyn till komplexiteten i kalorimetrin vore det önskvärt att göra ett nollexperiment där så lite som möjligt ändras jämfört med det skarpa experimentet. Det första man tänker på är att manipulara katalysatorn. Man kan börja med att slopa kaliumdopningen. Nästa steg skulle kunna vara att slopa katalysatorn helt och hållet eller byta ut järnoxiden mot något annat material. Om katalysatorn inte behövs så måste man i stället anta att ultratätt deuterium bildas spontant vilket verkar mindre sannolikt.

Ovanstående förslag är elementärt och uppenbart. Kanske har du redan gjort det och beskrivit det någon annastans, men jag kan inte se det i det aktuella dokumentet.
Med vänner som Rossi behöver LENR inga skeptiker.
H-G Branzell

Inläggav Gunnar Lindberg » lör 26 sep 2015, 09:30

Här kom, som på beställning, några inlägg som demonstrerar stämningsläget på Energikatalysatorn. Hade vi varit unga och känsliga så hade vi kanske skadats för livet men på gamla feta gubbar tar det inte så hårt.

Bakgrunden är olikheter i uppfattningen om Andre Rossi och hans atomreaktor E-Cat som enligt uppfinnaren producerar billig ofarlig värme genom den så kallade Rossi Effect. Intresset för Rossis reaktor tog fart efter en rapport i Ny Teknik 2011. Rossi demonstrerade en apparat som påstods fusionera protoner och nickel med koppar och värme som resultat. Allt sköttes av uppfinnaren själv medan de närvarande vittnena fick se på. Flera varianter av reaktorn har sedan visats och testats upprepade gånger, alltid med Rossi själv närvarande och aktiv. Vid flera tillfällen har Rossi erbjudits att demonstrera sin reaktor under säkra förhållanden men utan att själv vara direkt delaktig vilket han konsekvent har avvisat. Enligt Rossi är det framgången på marknaden som skall bevisa att han inte fuskar.

Att dela med sig av hemligheterna i reaktorn skulle leda till att all utveckling skulle avstanna. Det skulle inte gå att göra någon förtjänst, ingen skulle vilja investera, enligt Andra Rossi. Den enda vägen är att han själv och hans partner Industrial Heat utvecklar, organiserar tillverkning och marknadsför apparaten på hela världsmarknaden till ett pris som gör det omöjligt för andra att konkurrera. Om Karl Benz hade resonerat likadant så hade vi alla kört Mercedes så idén kanske inte är så tokig.

Allt detta berättar Rossi på sin blogg Journal of Nuclear Physics där han besvarar vördsamt ställda frågor fram till den gräns där de blir intressanta, då svaret skulle kunna bekräfta att han inte bluffar. Där blir allt plötsligt hemligt. Han är bunden av avtal att inte säga något, han måste skydda sin hemlighet. En nyhet sedan något år är att han bifogar en brasklapp: pågående test kan utfalla såväl positivt som negativt.

Många gånger har han förklarat att han endast använder egna pengar, att han inte accepterar bidrag från investerare. Samtidig skall han ha sålt rättigheterna till teknologin till Industrial Heat för väldigt många dollar. Nu, när industrialisering och leverans av kraftverk tycks vara på gång, antyder han att det kommer att det kommer att krävas stora investeringar. Om jag var Rossi så skulle det vara läge att ta emot pengar från ivriga investerare. Jag tror mig skyddas av min brasklapp, kan fortsätta prova ett par år till med osäkert resultat innan jag finner för gott att meddela att det inte fungerade. Tack så mycket, pengarna är dessvärre slut, men jag lovade ju ingenting.
Follow the money
Gunnar Lindberg

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion