Analys av E-Cat bränsle mm

Här diskuterar vi allt om energikatalysatorn!

Inläggav Peter Ekström » tor 19 maj 2011, 14:35

Eftersom professor Sven Kullander varken läser eller deltar i diskussionerna i detta eller NTs forum får jag agera budbärare. Jag hade ett möte med prof Kullander den 18/5. Vi diskuterade då många olika aspekter på E-Cat.

Det viktigaste just nu för förståelsen av funktionen hos E-Cat (om någon) är analysen av bränslet. Kullander kommer snart att publicera en utförlig rapport som beskriver analysen och resultatet i detalj. Jag har sett data på elementanalys och isotopanalys. Data ser mycket övertygande ut. Resultatet är som det står i NT-artikeln

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 144772.ece

Nytt bränsle: 100% Ni
Använt bränsle c:a 11% Fe, 10% Cu, resten Ni
Alla ämnen har inom felgränserna (ett par procent) naturlig isotopfördelning.

Jag är överens med Kullanders bedömning att Rossis förklaringsmodell av infångning av en proton i nickel är osannolik. Kullander har föreslaget en alternativ möjlighet till förklaring av energiutvecklingen (som inte har med nickel att göra).

Man kan se en svag koppargrön färg hos det använda bränslet. Man har inte undersökt strukturen, dvs om Cu, Fe förekommer i korn separat från Ni (detta hade ytterligare stärkt att provet inte är autentiskt).

Vad gäller om Uppsala skall få en E-Cat för tester, så blir det tidigast i slutet av juni (bestämt av Rossi). Förutsättningen är att man i Uppsala får fria händer att göra vilka mätningar man vill.

Det är helt klart att Uppsala skulle kunna verifiera funktionen av E-Cat. De flesta LENR resultaten ligger i bruset på gränsen till vad man kan mäta. E-Cat ger, enligt Rossis demonstrationer, en stor och enkelt mätbar signal.

Att motbevisa är svårare eftersom Rossi alltid kan säga: den fungerade inte därför ni gjorde fel.

Jag beklagar att jag inte har något mer upphetsande att berätta ("jag hörde spinnandet från en Cat som stod i en hörna i Ångströmslaboratoriet ..."). Som tröst rekommenderar jag

http://undsci.berkeley.edu/article/0_0_0/cold_fusion_01

som är en bra sammanfattning om ursprunget till kall fusion och varför det gick så snett.
"All it takes is faith, trust and... just at little bit of pixe-dust" (Peter Pan)
Peter Ekström

Re: Analys av E-Cat bränsle mm

Inläggav Gunnar Lindberg » tor 19 maj 2011, 14:50

Stort tack till Peter! Kan du avslöja om Kullanders alternativa förklaring inkluderar en kärnreaktion? Bildas helium?
Visst är det upphetsande! Det som får nackhåren att resas är att du inte säger att det är en bluff. :D
Senast redigerad av Gunnar Lindberg tor 19 maj 2011, 15:17, redigerad totalt 1 gång.
Follow the money
Gunnar Lindberg

Inläggav Göran Crafte » tor 19 maj 2011, 14:53

Tack Peter! Är antagandet att såväl kopparen som järnet kommer från e-caten snarare än från nicklet? Man tänker väl undersöka också strukturen snart, hoppas jag?
Göran Crafte

Inläggav PowwaPuff » tor 19 maj 2011, 14:56

Tack för informationen Peter!
PowwaPuff

Inläggav Sven Lundblad » tor 19 maj 2011, 15:21

Hej!

Tack P Ekström!

Håller med om att resultat talar emot Rossis utsagor.

Kan man teoretiskt förklara den naturliga isotop fördelningen i naturen? T ex härleda via sannolikheter för olika transmutationskedjor i supernovor? Om vi kan det kan man kanske säga ifall motsvarande transmutationer kan ha inträffat i e-cat eller (troligen) inte. Om vi däremot inte känner processen för bildandet av de naturliga isotoperna väl nog och vi inte vet vad som händer i e-cat kanske man inte kan dra så mycket slutsatser från resultatet?

/Sven
Senast redigerad av Sven Lundblad tor 19 maj 2011, 19:48, redigerad totalt 1 gång.
Sven Lundblad

Inläggav Jorgen_CAB » tor 19 maj 2011, 16:15

Tack Peter!

Kanon att du förser oss med mer information... det förblir spännande.

Vet du vad nästa steg i vidare analys av pulvret blir, typ att kontrollera strukturen och se om vissa korn innehåller både nickel och koppar?
Jorgen_CAB

Inläggav Ozcar » tor 19 maj 2011, 16:34

Peter Ekström skrev:Man kan se en svag koppargrön färg hos det använda bränslet. Man har inte undersökt strukturen, dvs om Cu, Fe förekommer i korn separat från Ni (detta hade ytterligare stärkt att provet inte är autentiskt).

Superbra jobb Peter!

Jag är som sagt ingen fysiker men är det inte strukturanalysen som är nyckelfrågan. Om det är hela korn kan ju Rossi ha haft olika nanopulver med olika innehåll av koppar och nickel och blanda ihop efter behag. Men om enskilda korn består av olika ämnen måste ju detta vara ett tungt vägande skäl till att Rossi talar sanning.
Ozcar

Inläggav Snobben » tor 19 maj 2011, 16:35

Det är mycket bra att Peter Ekström nu är inblandad på riktigt i utredningen, ju fler kunniga desto bättre.

Jag önskar alla tre lycka till i arbetet hur det än går. Men jag hoppas så klart att sagan får ett lycligt

slut.
Snobben

Inläggav Qwerty » tor 19 maj 2011, 16:44

En sak som jag har funderat över när det gäller dessa prover.

Om Rossi vet att e-katten a är en bluff så verkar det så fullkomligt befängt att lämna över provet till Kullander, jag har svårt att tro att Rossi är så galen.

Då återstår 2 möjligheter:

1. Det är den genuina askan från processen.
2. Rossi har lämnat ett vilseledande prov för att dölja något om processen (som Rossi tror fungerar).

(Fortfarande kan det ju även vara så att Rossi tror att han har en fungerande produkt utan att så är fallet i verkligheten).

Men sannolkheten att Rossi medvetet försöker bluffa med sin e-cat tycker jag minskade när han lämnade över proven.
Qwerty

Inläggav Peter Ekström » tor 19 maj 2011, 17:07

Qwerty skrev:En sak som jag har funderat över när det gäller dessa prover.

Om Rossi vet att e-katten a är en bluff så verkar det så fullkomligt befängt att lämna över provet till Kullander, jag har svårt att tro att Rossi är så galen.

Jag håller med första delen av din slutsats!
"All it takes is faith, trust and... just at little bit of pixe-dust" (Peter Pan)
Peter Ekström

Nästa

Återgå till Allmän diskussion