KarlHenrik skrev:Visst H-G kan man spåna vad som händer i Rossis garage när inga svenskar är där, men det intressanta är ju vad som hände när svenskarna var där. Om man inriktar sig på mätningen av den tillförda elektriska effekten så spekuleras det ju om hur den är mätt och vad som behövs för att manipulera eleffektmätningen. Jag har inte mer än skummat egenom rapporten och är ingen expert på eleffektmätning, men något lurt var det ju då SP var där och mätte. Eftersom denna test var känd får man utgå ifrån tredjepartstestarna kollade den införda eleffekten bättre. Om man använder strömtänger så brukar man nolla dessa runt kabeln då ingen ström flyter. Nollar man dem med ström i kabeln så får man ett offsetfel osv. Att mäta eleffekt på trefas är ju ingen raketvetenskap även om spänningen skulle ha konstiga vågformer, spänningen skulle vara högre än nominellt, dc skulle vara överlagrad på växelspänningen osv.
mvh
Karl-Henrik
Jag är inte säker på att man kan "utgå ifrån tredjepartstestarna kollade den införda eleffekten bättre".
Nollningen du pratar om ovan hjälper väl inte om man kopplat enligt bild som jag nyss la upp ovan. Eller?