HG Var är du?

Här diskuterar vi allt om energikatalysatorn!

HG Var är du?

Inläggav Arga_skeptikern » ons 22 maj 2013, 15:15

Ja var är du egentligen?

Tjena Peter förresten!
Kommer du ihåg när vi skulle
åka till Amerikatt och avslöja katten?
Fast det verkar som att den avslöjar sig själv bra.
Arga_skeptikern

Re: HG Var är du?

Inläggav Joe Car » ons 22 maj 2013, 15:24

Hg är uppspelt och bitter på samma gång. Blir som kortslutning. Därför har han loggat ut.
Hus är gott, sa Oscar.
Joe Car

Inläggav H-G Branzell » ons 22 maj 2013, 16:58

.
En egen tråd, jo man tackar!

Jodå, jag ser vad som skrivs och det är mest käbbel. Jag har med sorg konstaterat att det inte verkar vara stor idé att omvända kattkramare, de blir som gamla alkisar: så fort de får lukta på korken så trillar de dit igen.

Alldeles tyst har jag inte varit. Några inlägg har jag gjort, men de ledde inte till någon större diskussion. Men jag tycker heller inte det är mycket att säga om rapporten. Den är i stort sett gamla nyheter. Min fantasi sträckte sig dock inte så långt att Guiseppe Levi skulle kunna vara huvudförfattare till den utlovade och efterlängtade tredjepartsrapporten. Om det hade varit en transparent, heltäckande och välgjord rapport så hade det väl inte spelat så stor vem roll som var författaren. Men det är den inte.

Om rapporten hade varit tillräckligt bra (och påvisat positiv nettoeffekt!) skulle den kunna ha varit underlag för en patentansökan. Har vi hittills hört Rossi nämna ordet patent i samband med hetkatten? Det lär ju för övrigt inte vara aktuellt med något patent förrän han avslöjar sin hemliga katalysator.

Med katalysatorn är det så att det inte är möjligt att stabila grundämnen eller föreningar av dessa skulle kunna underlätta kärnreaktioner i någon märkbar grad. I det här specifika fallet skulle de få protoner att förena sig med nickelkärnor. Så då har vi kvar nickel och väte, en aning varma. Om kärnreaktioner kunde uppstå i en sådan miljö så hade det med säkerhet varit känt för länge sedan, så ofta som nickel och väte möts inom teknik och forskning. Och varför skulle just bara nickelkärnor smälta samman med protoner? Har man väl lyckats övervinna den elektrostatiska repulsionen kan det nog funka mest med vilket ämne som helst, rätta mig om jag har fel, Peter. Men till det behövs betydligt mer än man kan åstadkomma med elvärme. Alltså: billig nickelvärme kommer aldrig att finnas, det är bara en rossiansk fantasi!

De aktuella testerna har arrangerats av Rossi och hans hantlangare. De inbjudna oberoende (?) deltagare som bjudits in av Rossi var (som vanligt) huvudsakligen åskådare som fick acceptera de försöksuppställningar, den utrustning, de mätmetoder och de utvärderingsmetoder som Rossi hade bestämt. Att kalla detta "oberoende" är gravt ordmissbruk.

Ett oberoende test borde ha använt sig av en helt annan mätmetod för avgiven värme, t ex en utåt välisolerad vattenkyld mantel som fångade upp värmen från såväl strålning som från uppvärmd luft. Sedan hade det varit enkelt att mäta upp den avgivna energin genom att mäta vattenflöde och temperaturökning. Och om det nu prompt ska vara med svenskar så borde det hellre vara folk från Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut (SP) än de som faktiskt var där. Då kunde de ha kollat upp den inmatade effekten dessutom, det vet vi ju att de är bra på.

Sammanfattning:
Tummen ned för rapporten, tummen ned för ekatterna, tummen ned för Rossi, tummen upp för förnuft och vetenskap.
Med vänner som Rossi behöver LENR inga skeptiker.
H-G Branzell

Inläggav Gunnar Lindberg » ons 22 maj 2013, 17:06

HG, du glömmer ego:s intuition. Tumme upp eller ner?
Follow the money
Gunnar Lindberg

Inläggav H-G Branzell » ons 22 maj 2013, 17:17

Gunnar Lindberg skrev:HG, du glömmer ego:s intuition. Tumme upp eller ner?

ego är ett troll. Troll finns inte. Endast kulturhistorisk trollforskning kan räknas som sann vetenskap. ;)
H-G Branzell

Inläggav Joe Car » ons 22 maj 2013, 17:30

Nu är det mycket luft mellan bokstäverna.
Hus är gott, sa Oscar.
Joe Car

Inläggav bjogen » ons 22 maj 2013, 21:10

HG, jag frågade dig i en annan tråd häromdagen om vad du tror om svenskarnas roll i detta;

Är de lurade?

Är de med på bluffen?

Teknikaliteter kring själva rapporten tycker jag är sekundärt. Det är tunga namn angivna i rapporten, så din åsikt om detta vore intressant.
bjogen

Inläggav H-G Branzell » ons 22 maj 2013, 22:32

bjogen skrev:HG, jag frågade dig i en annan tråd häromdagen om vad du tror om svenskarnas roll i detta;

Är de lurade?

Är de med på bluffen?

Teknikaliteter kring själva rapporten tycker jag är sekundärt. Det är tunga namn angivna i rapporten, så din åsikt om detta vore intressant.

Hej bjogen, här är jag igen! ;)

Nej, jag tror inte att den svenska delegationen är med på bluffen. Jag tror inte säkert att de är lurade, trots allt kan man spåra en försiktig reservation i deras uttalanden. En välvillig tolkning är att de stryker Rossi och katten medhårs tillräckligt mycket för att komma nära den, och det verkar i så fall fungera rätt bra. Orsakerna till denna hypotetiska önskan kan vara vanlig professionell nyfikenhet men de kanske också tänker att även om chansen att E-Cat fungerar är lika liten som chansen att vinna en miljon på Lotto så vill de lämna sitt bidrag till att lyfta fram E-Cat i dagsljuset eftersom den är en chans att vinna i ett Lotto med en alldeles kolossal förstavinst som i bästa fall hela mänskligheten får dela på. Tyvärr är ju lotten en nitlott så de kommer att kamma noll, men det vet de inte eftersom hela gänget är LENR-optimister.

Bild
Hokus Pokus ................................ Mystiskt ..................................Hmmmm ...
H-G Branzell

Inläggav Arga_skeptikern » tor 23 maj 2013, 14:48

Bra HG bra.

Jag tror också på att det scenariot
du beskriver i ditt senaste inlägg kan
stämma.

Kul att se att du är kvar här
behövs nån som röjer upp i katt-träsket
Arga_skeptikern

Inläggav bjogen » tor 23 maj 2013, 15:46

HG, tack för svar.

Dock, jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din text. Först skriver du tydligt att du inte tror att de är med på bluffen. Sen nämner du att du tror att "de stryker honom medhårs" för att få komma nära den.

Om det är så att de "stryker honom medhårs" och INTE TYDLIGT redovisar ev. brister i testet etc. - är det då inte att vara med på bluffen? Då blir ju de Rossis förlängda arm.

Med tanke på det ytterst delikata ämnet som vi diskuterar - vore det inte extremt "självmord" för dessa herrar att INTE TYDLIGT redovisar ev. brister i testet..?

För mig är detta den springande punkten; jag kan inte riktigt se varför de skulle bränna sina namn/karriärer för denna sak.

Personligen har (hade) jag totalt dömt ut Rossi för ca ett år sen. Tex när han nekade till Dick Smiths (rätt namn?) miljon dollar för ett test. Det var ju bara så sjukligt dumt agerande som bara kunde förklaras av bluff.
bjogen

Nästa

Återgå till Allmän diskussion