Gewe skrev:H-G Branzell skrev:.
DEN RANDIGA KATTEN
I rapporten visar man även resultat från november 2012, medan de experiment som våra vikingar bevistade ägde rum i december. Dessa resultat bör därför inte betraktas som den del av tredjepartsrapporten, men vi kan väl alltid titta på vad som erbjuds. Figur 1 är en bild på en överhettad katt och man kan se ljusa ränder mot en mörkare bakgrund längs katten. Man framför nu följande resonemang:
"By dividing the circumference of the base of the cylinder
by the number of coils, one may infer that the 16 resistor coils in this device were laid out at a
distance of 2.17 cm. one from the other. And, by comparing the distance between darker stripes
and the distance between coils, one may reach the conclusion that the lower temperatures picked up
by the thermal camera nicely match the areas overlying the resistor coils. In other words, the
temperature dips visible in the diagram are actually shadows of the resistor coils, projected on
the camera lens by a source of energy located further inside the device, and of higher intensity
as compared to the energy emitted by the coils themselves."
Man säger att eftersom avståndet mellan de mörka linjerna överensstämmer med delningen mellan värmespiralerna så måste dessa ligga under de mörka linjerna och att den höga temperaturen i de ljusa linjerna därför kommer från värmen som alstras i "reaktorn".
Vad jag förstår kan man lika gärna säga att avståndet mellan linjerna överensstämmer med delningen mellan värmespiralerna och därför är det troligare att det är dessa som motsvarar de varmare linjerna. Troligare är det därför att nickel + väte inte = sant
Hej HG,
Jag såg också denna tolkning av IR-bilderna, men drog en annan slutsats än "di svenske". I stället för att de mörkare partierna är "skuggor" av värmeelementen, verkar det mig troligare att OM (som rapportörerna tror) energin kommer från mitten av hot-cat, beror de mörkare partierna på att keramik leder värme bättre än gas, dvs. vad som omger värmeelementen med slits ut mot ytterröret. I vilket fall som helst, så skulle ju ytterhöljet utmed väremeelementen vara ljusare om elementen hade högre temperatur än keramiken, jag är ingen expert på värmeledning, men det förefaller som direkt strålning från element mot ytterhölje skulle ha högre verkningsgrad än element mot keramik, och sedan transport via keramiken mellan elementen ut till ytterhöljet. En annan fråga (som inte besvaras) är om "ränderna" korrelerats mot elementens verkliga position, visserligen 2.17 cm avstånd, men motsvarar verkligen ljust keramik mot metall, och mörkt slitsen vid värmeelementet, eller kan det kanske vara *tvärtom* ??
Gewe
PS jag hoppas du förstår vad jag menar, kan cylindern vara roterad 1/2 avstånd element - element?? eller har detta (naturligvis) verifierats, men man glömt det i rapporten??
Jag förstår precis vad du menar och är lika frågande som du till hur man kommit fram till sin slutsats att de mörka linjerna är skuggor av värmeelementen. Det borde stråla ut mera värme via ett spår än genom motsvarande mängd keramik. Det är inte rätt att jämföra med värmeledning genom gas eftersom energiöverföringen huvudsakligen sker genom strålning vid denna temperatur.