LENR-teori

Här diskuterar vi allt om energikatalysatorn!

Re: LENR-teori

Inläggav ChristerNylander » fre 21 feb 2014, 02:06

Tillägg:
Karabut experimentet:
Jag tycker det är underligt, men jag fattar nog inte allt.

Har jag fattat rätt?:
De skapar THz vibrationer direkt mot Hg, och då avges "coherent x-rays".

Men hur skapas vibrationer i THz-området? Med den effekten?

Jag har inte kollat, men spektrat av röntgenstrålning, tyckte jag liknade vanlig bromsstrålning.
Men även om spektra liknar varandra kan orsaken ändå vara olika.

En simpel förklaring vore att elektroner får sådan hög energi, att de kan avge bromsstrålning.
Men varför nära parallellt strålknippe?

Det vore mer intressant om experimentet verkligen visade hur vibrationer kan excitera kärnan, men jag tvivlar nu.

Det kanske inte styrker LENR???
Kanske det bara är ny teknik för att skapa ett parallellt strålknippe av röntgenstrålning?

Men Hagelstein på MIT nämner experimentet.

Christer
ChristerNylander

Inläggav snorgers » sön 23 feb 2014, 20:37

Jag har läst mer om Mills arbete. Vad man först måste förstå är hur QM och
hans teorier kan samexistera. Vi vet att QM stämmer så väl att bara det faktum
att hans teori ställer allt upp och ner, ger en känsla av att det inte kan stämma.

Så vad finns det för länk, det är en bra fråga.

Mills antar en foton + en laddningsfördelning i en sfär runt kärnan. Hur kan man förklara
detta? I pricip så måste EM bryta ihop i något läge ifrån att vara en linjär ekvation och vad som
då ofta sker är att vågor börjar studsa på något sätt, Mills lösningar har en väldigt speciell struktur
där den informationsbärande delen färdas längs med ytan på sfären (Hans villkor är ju att den inte skall
stråla) Det är nu inte svårt att tänka sig att källtermerna motsvaras of en reflektions yta för den
informationsbäransde delen i EM fältet. Det skulle kunna förklara en del och är i alla fall och är tänkvärt.

Man kan också tänka sig att beroende på hur man påverkar atomen hela systemet befinner sig i ett
topologigt tillstånd som kan deformeras mellan olika lägen. QM skulle då beskriva detta mycket väl.

Då vi inte hittar hydrinos på samma sätt i QM, kan orsaken vara att EM fältet inte kan deformeras ifrån
de vanliga tillstånden till hydrinotillstånden utan att bryta topologin. Man kan tänka sig att dessa tillstånd
satisfierar en annan typ av QM. hydrinos elektron skulle då kunna ses som en annan partikel än en elektron.
Det förklarar också att det måste vara mycket svårt att naturligt skapa dessa tillstånd, det kanske är ett mellanting till att skapa en ny partikel. Däremot skulle jag inte vara förvånad om Mörk Massa skulle kunna utgöras av hydrinos de kan då ha skapats vid den stora smällen.
snorgers

Inläggav H-G Branzell » mån 24 feb 2014, 00:15

Mörk materia heter det väl? Nej, den kan inte vara hydrinos så som Mills påstår. Då skulle gravitationen klumpa ihop hydrinosarna tillsammans med väte och annat krafs och bilda solar eller svarta hål. Puts väck med hydrinosarna och den svarta materian!
Med vänner som Rossi behöver LENR inga skeptiker.
H-G Branzell

Inläggav snorgers » mån 24 feb 2014, 11:12

H-G Branzell skrev:Mörk materia heter det väl? Nej, den kan inte vara hydrinos så som Mills påstår. Då skulle gravitationen klumpa ihop hydrinosarna tillsammans med väte och annat krafs och bilda solar eller svarta hål. Puts väck med hydrinosarna och den svarta materian!

Bra kommentar!

I alla fall så saknas det en analys i Mills arbeten som visar att dessa hyfrinotillstånd är stabila i den meningen att små störningar
av systemet kompenseras och återgår till samma hydrinotillstånd e.g. att det är stabilt i en vidare mening än att det bara är
ettt matematiskt tillstånd som inte strålar. Det kan ju mycket väl vara omöjligt att skapa dessa hydrinotillstånd. För att göra
en sådan stabilitetsanalys måste man ha en fysikalisk modell även för källtermernas dynamik i hans modell. För att göra det
bör man nog arbeta med någon ickelinjär variant av Maxwells ekvationer.
snorgers

Inläggav H-G Branzell » mån 24 feb 2014, 19:12

H-G Branzell skrev:Mörk materia heter det väl? Nej, den kan inte vara hydrinos så som Mills påstår. Då skulle gravitationen klumpa ihop hydrinosarna tillsammans med väte och annat krafs och bilda solar eller svarta hål. Puts väck med hydrinosarna och den svarta materian!

Hördu H-G, "mörk materia" sa jag ju att det heter!
Ja, ja :oops:
Med vänner som Rossi behöver LENR inga skeptiker.
H-G Branzell

Inläggav snorgers » ons 26 feb 2014, 09:56

När det gäller hydrinos så resonerar jag ofta ifrån olika håll, som ni sett här på
forumet, men också ibland när jag sitter med en wiskey och filosoferar med någon kamrat.

(Vänder på hatten)

Som sagt var, detta är bra invändningar. Men notera

1. solar är betår av plasma, där bör inte hydrinos finnas.
2. plasma som avsvalnar i e.g. supernova svalnar inte till hydrinos.
3. Jordar planeter och dyligt består mest supernove matrial vad jag förstår
4. residual hydrinos skall enligt populär förklaringsmodell vara så lätt att den hamnar högst upp
i atmosfären och lämnar den till slut.

Med de miljarder år som gått så måste hydrinos då finnas i zoner som inte klumpat ihop sig av olika anledningar. Är det så?
Vi har ju kartor över var mörk materia borde finnas. Korrelerar de med zoner och med sådan täthet att ihopklumpning inte hunnit
ske om man beaktar universums ålder. D.v.s. om det bestod av hydrinos så kan vi ju testa detta påstående med t.ex. simuleringar
och jämföra med de mätdata vi har.

(Vänder på hatten)
Mills gör vidlyftiga påståenden om vad han kan åstakomma, han har hållit på i 20 år, och vi har ytterst dåliga bevis på hydrinos existens
detta talar ju för att han jagar spöken. Antigen vet han något som vi inte vet. T.ex. att han undanhåller resultat och medvetet tonar ner
resultaten av sin forskning, eller så har vi ett exempel på en gigantisk felfokusering och resursslöseri. Karln borde ju klägga allt sitt focus på
att populärisera sina teorier, t.ex. föreläsa, publisera sin bok på riktigt, gå in i diskussion. Om han har rätt så skulle ju den samlade vetenskapliga
samfundet ta tag i hans teorier och skapa en revolution av vår förståelse av universum.
snorgers

Inläggav ChristerNylander » ons 26 feb 2014, 20:25

snorgers skrev:...

(Vänder på hatten)
Mills gör vidlyftiga påståenden om vad han kan åstakomma, han har hållit på i 20 år, och vi har ytterst dåliga bevis på hydrinos existens
detta talar ju för att han jagar spöken. Antigen vet han något som vi inte vet. T.ex. att han undanhåller resultat och medvetet tonar ner
resultaten av sin forskning, eller så har vi ett exempel på en gigantisk felfokusering och resursslöseri. Karln borde ju klägga allt sitt focus på
att populärisera sina teorier, t.ex. föreläsa, publisera sin bok på riktigt, gå in i diskussion. Om han har rätt så skulle ju den samlade vetenskapliga
samfundet ta tag i hans teorier och skapa en revolution av vår förståelse av universum.

Det är intressant att spekulera om nya teorier.
Från Wiki:
..."Mills' assertion that the electron in a hydrogen atom can drop below the lowest energy state known as the ground state. Mills calls the theoretical hydrogen atoms that are in an energy state below ground level, "hydrinos"."...
..."The proposed theory is inconsistent with quantum mechanics. Critics say it lacks corroborating scientific evidence, and is a relic of cold fusion."

En bra fråga är:
Finns det något som styrker att hydrinos kan finnas?
Kan man göra nått experiment, som visar dess existens?

Hydrinos kanske beeter sig som en falsk neutron?
Hagelstein var förr inne på virtuell neutron, Mill på hydrinos och Widom-Larsen på ULM-neutroner.
Om man kan skapa nått neutron-likt eller en neutron, så blir LENR mer begripligt.

Saftiga spekulationer:
Jag råkade bara associera till den kosmiska mikrovågsstrålningen som genomsyrar universum från alla håll.
Kan mikrovågsstrålningen excitera hydrinos? Kan någon strålning stimulera till deexcitation, så det blir en hydrinos??

(En annan rolig tanke är om mikrovågsstrålningen påverkar all materia och inverkar på kvanta??? Det måste vara fel?).

OBS: spekulationerna är säkert fel.

Skål
Christer
ChristerNylander

Inläggav ChristerNylander » mån 31 mar 2014, 04:24

Bevis för LENR.

Att gamma inte syns i många experiment, tyder enligt vanlig kärnfysik på att det inte kan förekomma LENR.
Men i en del experiment ser man gamma.

" Publicerad den 28 mar 2014
Yasuhiro Iwamura: Deuterium Permeation Induced Transmutation Experiments using Nano-Structured Pd/CaO/Pd Multilayer Thin Film
Yasuhiro Iwarmura, Mitsubishi Heavy Industries "
https://www.youtube.com/watch?v=OzZl9l8nn1c&index=66&list=PLBP4D0osLYnnqn_XtIX8MtMfc8oSL1K1P

Jag är inte insatt i allt, men lagt märke till:

1) Bildande av nya isotoper, (Transmutationer).
2) I kombination med gamma strålning. En topp stämmer med extremt kortlivade isotoper.
3) En typ av kontroll är att jämföra med olika tillstånd vid olika (tider, T, P och typ av experiment).

Något är replikerad av Toyota.

Bevisstyrkan borde bli starkare då transmutationer överensstämmer med gamma.

Hur förklarar man experimentet med vanlig kärnfysik eller nått fel i experimentet?
Kanske experimentet är starkt bevis för LENR.

Christer
ChristerNylander

Föregående

Återgå till Allmän diskussion