LENR-teori

Här diskuterar vi allt om energikatalysatorn!

Re: LENR-teori

Inläggav Jesus » tor 10 okt 2013, 06:33

ChristerNylander skrev:
Jesus skrev:Du raljerar.. för vem? Du har ju uppenbarligen inte en aning om vara sig fysik eller den vetenskapliga metoden.

Du är som en gammal kafferepskärring som sitter och svamlar om hur fantastiskt bra homeopati fungerar. I alla fall för henne..

Jag tycker det du säger passar bra på dig själv. Homeopati=humbug och du har konstiga fantasier om mig.
Kan du visa på att du begriper nått om vetenskap? Jag har ännu inte sett nått tecken på det.
Christer

Du är knappast kapabel att bedöma det oavsett. Skulle det spela någon roll för dig? Du har ju väldigt svårt att ta till dig vad icke-anonyma forumiter (Peter Ekström t.ex.) skriver.
Jesus

Inläggav bjogen » tor 10 okt 2013, 15:18

Jesus skrev:
ChristerNylander skrev:
Jesus skrev:Du raljerar.. för vem? Du har ju uppenbarligen inte en aning om vara sig fysik eller den vetenskapliga metoden.

Du är som en gammal kafferepskärring som sitter och svamlar om hur fantastiskt bra homeopati fungerar. I alla fall för henne..

Jag tycker det du säger passar bra på dig själv. Homeopati=humbug och du har konstiga fantasier om mig.
Kan du visa på att du begriper nått om vetenskap? Jag har ännu inte sett nått tecken på det.
Christer

Du är knappast kapabel att bedöma det oavsett. Skulle det spela någon roll för dig? Du har ju väldigt svårt att ta till dig vad icke-anonyma forumiter (Peter Ekström t.ex.) skriver.

Jesus - är det för mycket att be om att du redovisar dina kunskaper i ämnet? Jag tror att båda sidor (märkligt begrepp egentligen...) i denna affär skulle tycka det var kul att lära sig vad du kan, och därmed göra en värdering av dina input i ämnet.

Jag förstår inte heller riktigt hur du kan kritisera ChristerNylander för anonymitet...? Han anger ett fullständigt namn, som jag tar för givet är hans riktiga namn. Likaså tar jag för givet att Peter Ekström också är "sitt namn".

Vem är du, Jesus? Jag heter Björn Genborg.
bjogen

Inläggav Jesus » fre 11 okt 2013, 06:21

Skulle inte tro det.. men bra försök ;)
Jesus

Inläggav ChristerNylander » fre 11 okt 2013, 07:15

Peter Ekström skrev:
H-G Branzell skrev:Min LENR-teori
Kärnreaktioner avger strålning.
Ingen strålning, ingen kärnreaktion.

LENR avger ingen strålning.
LENR är ingen kärnreaktion.

Så det så. ;)

Bra och koncist uttryckt H-G!

Strålningen är ju i själva verket transportmekanismen: den i kärnan genererade energin transporteras ut ur kärnan av strålningen.

Ni tror bergsäkert på att så är det alltid?
Det verkar som ni tror att vi vet allt fullständigt om fysik. Jag har ännu inte sett ett enda argument, som kan styrka att LENR inte kan finnas.

"Dr. Yasuhiro Iwarmua "Recent Advances in Deuterium Permeation Induced Transmutation Experiments Using Nano-Structured Pd/CaO/Pd Multilayer Thin Film"
http://www.youtube.com/watch?v=nYGZ5EwiqRw&list=UUH78efhknLR-cuL9w2hVcUQ

Han visar nån graf på gamma-strålning, samt resultat från masspektrometri.

Man kan säga om alla forskare att kanske är det en skurk, som bara hittat på siffror, eller gjort jättemisstag.
Men det vore otroligt att hundratals fysiker fuskade eller gjorde grova misstag om LENR.
Detta kan inte förklaras med skolkunskaperna i fysik.

Det är bara ett av hundratals experiment som tyder på LENR.
En del gas-loading-experiment avger energi även då man inte tillför nån energi. (Möjligen lite via gas-tryck.)

Det finns oerhört mer underliga effekter i modern fysik. (Jmf. kvantmekanik, relativitetsteori).
I jämförelse är LENR inte alls konstig.

Christer
Senast redigerad av ChristerNylander fre 11 okt 2013, 07:39, redigerad totalt 1 gång.
ChristerNylander

Inläggav ChristerNylander » fre 11 okt 2013, 07:28

Bertil.Nilsson skrev:...
Bevis på att något INTE finns är trams. Det skulle i ett nafs omöjliggöra religionerna.

Vi kan dock vara helt säkra på att användbar LENR inte finns, tills motsatsen är bevisad. Dit ser det ut att vara oändligt långt.

Jag håller fullständigt med dig här.
Ingen kan vara säker på att LENR inte finns. Men jag är oerhört säker på att evighetsmaskiner inte kan existera, därför det strider mot naturlagar om energin. Jag avfärdar evighetsmaskiner som humbug på direkten. LENR strider inte mot nån naturlag.
WLT +hundratals experiment är inget absolut bevis, men vetenskapligt acceptabelt för att påstå att det tyder på LENR.

Christer
ChristerNylander

Inläggav ChristerNylander » fre 11 okt 2013, 08:05

Vi kan dock vara helt säkra på att användbar LENR inte finns, tills motsatsen är bevisad. Dit ser det ut att vara oändligt långt.

Det är på gränsen att "användbar LENR" finns.
Dr. Mitchell Swartz och Hagelstein har gjort 11 experiment, där LENR-NANOR driver en liten Stirling motor.
Bild vid tiden ca. 7:57 - 8:06 min på:
http://www.youtube.com/watch?v=jdVYvgdrabg&list=PLBP4D0osLYnnqn_XtIX8MtMfc8oSL1K1P&index=52
De har även visat upp experiment.

Men en del skulle nog inte ens tro på det, om de åker i en bil med LENR-driven Stirling motor.
Tur att en del struntar i extrema skeptiker, och går vidare.

Christer
ChristerNylander

Inläggav Bertil.Nilsson » fre 11 okt 2013, 08:48

ChristerNylander skrev:

Det är på gränsen att "användbar LENR" finns.
Dr. Mitchell Swartz och Hagelstein har gjort 11 experiment, där LENR-NANOR driver en liten Stirling motor.
Bild vid tiden ca. 7:57 - 8:06 min på:
http://www.youtube.com/watch?v=jdVYvgdrabg&list=PLBP4D0osLYnnqn_XtIX8MtMfc8oSL1K1P&index=52
De har även visat upp experiment.

Men en del skulle nog inte ens tro på det, om de åker i en bil med LENR-driven Stirling motor.
Tur att en del struntar i extrema skeptiker, och går vidare.

Christer

Jag tror att extrema skeptiker nöjer sig med att vi inte öser in skattepengar i ur detta perspektiv utsiktslös LENR-forskning, det är dock osannolikt att de vill stoppa intresserade att söka ny kunskap. Tvärtom, jobba på bara - men försök inte lura folk!

Det är givetvis mycket svårt, vilket är utmärkt, att övertyga människor om existensen av något som i grunden förändrar livsvillkoren på planeten. Personligen kräver jag nog väsentligt mer än en LENR-driven bil. :) Möjligen om en radiostyrd sådan kör dygn efter dygn i 200 km/h runt, runt på Daytona två månader i sträck utan att stanna. :D Det skulle verka högst användbart.
Indikationerna att katten fungerar är alldeles för osäkra för att ha någon tyngd. Tyvärr.
Bertil.Nilsson

Inläggav Gunnar Lindberg » fre 11 okt 2013, 10:18

Christer ger sken av att förstå vetenskapsterori.
Hans bästa argument, ständigt upprepat, är att det inte är bevisat att LENR inte finns. :D
Follow the money
Gunnar Lindberg

Inläggav thermal » fre 11 okt 2013, 10:55

Gunnar Lindberg skrev:Christer ger sken av att förstå vetenskapsterori.
Hans bästa argument, ständigt upprepat, är att det inte är bevisat att LENR inte finns. :D

Att avända sig av de indikationer som finns tycker jag är sunt. Att spekulera är också sunt, bara det framgår.

Det där med likström i vägguttaget är en spekulation.
thermal

Inläggav Jesus » lör 12 okt 2013, 09:19

Gunnar Lindberg skrev:Christer ger sken av att förstå vetenskapsterori.

Mycket bra sammanfattning. Instämmer!
Jesus

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion