Ny test av energikatalysatorn?

Här diskuterar vi allt om energikatalysatorn!

Re: Ny test av energikatalysatorn?

Inläggav Gunnar Lindberg » tis 03 maj 2011, 19:15

Peter Ekström skrev: Det är precis denna växelverkan mellan teori och experiment som gjort naturvetenskapen så framgångsrik. Läs om framväxten av den moderna naturvetenskapen: Kopernikus, Tycho Brahe, Kepler, Galileo och Newton.

Men vad gjorde då dessa framstående vetenskapare när deras observationer inte kunde förklaras av vetenskapliga fakta? Många anklagades dessutom för misstag och fusk. Svaret är att de ifrågasatte vetenskapliga fakta och utökade det mänskliga vetandet.
Follow the money
Gunnar Lindberg

Inläggav Jorgen_CAB » tis 03 maj 2011, 23:07

Peter Ekström skrev:Nej! Jag undrar var du läst din vetenskapsteori. Dessutom läser du vad jag skriver som fan läser bibeln: jag jämför två empiriska resultat, klassisk kärnfysik och E-Cat. E-Cat bygger på fusion (är vi väl överens om, det står ju i NyTeknik). Fusion ger enligt sedan länge etablerad kunskap vissa tydliga signaler som saknas i E-Cat. Därför är min bedömning att den beräknade energibalansen i E-Cat är felaktig. Observera att du kan ofta inte bara mäta någonting, de flesta tolkningar av mätresultat är modellberoende. För E-Cat behöver du t.ex. en modell för hur vattnet uppför sig. Så du kan inte utan vidare separera teori och experiment. Experiment designas ofta med hjälp av en modell som ger en uppfattning om vad som kan tänkas hända. Det är precis denna växelverkan mellan teori och experiment som gjort naturvetenskapen så framgångsrik. Läs om framväxten av den moderna naturvetenskapen: Kopernikus, Tycho Brahe, Kepler, Galileo och Newton.

Kall fusion/LENR är en pseudovetenskap som går tillbaka till 1989 (och ännu längre). Det har kommit en jämn ström av påståenden att man hittat något revolutionerande. Om det upprepas alltför många gånger är det väl inte konstigt att omvärlden tröttnar? För er som inte var med 1989 när Pons och Fleischmann var i farten: det var verkligen en global nyhet ett tag. Efter flera andra falsklarm så kräver världen numera lite mer övertygande resultat!

Jag förstår att det i många fall går från teori till praktik, men så är ju inte alltid fallet.

Dessutom så påstår Rossi att han har en teori... som han onekligen då måste ha följt och utvecklat via fysiska experiment. Om han nu testat sig fram, något i blindo kanske... men med stöd från den forskning som gjorts i området (pseudovetenskap eller inte spelar ingen roll). Du kan inte förneka att han kan ha arbetet precis så som du säger, men har följt för dig annorlunda modeller, byggda på erfarenheter från andra LENR forskare. Du kan inte uttala dig om det eftersom du inte är insatt i hans arbete. Om det nu faktiskt är riktig vetenskap (vilket det blir om han har rätt) så har han ju följt det normala förfarandet.

Du kan läsa följande på WikiPedia om Empiri som en enkel referens...

Empiri innebär att en slutledning är grundad på erfarenhet. Empiri bygger på vetenskapliga undersökningar av verkligheten, iakttagelser och experiment och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier eller filosofiska resonemang.

Nu påstår jag inte att mätningarna är tillräckligt noga för att kunna dra slutsatsen att maskinen levererar vad Rossi påstår att den gör. Det får vi säkert reda på så småningom. Däremot så "tror" jag inte att Rossi gjort en sådan enorm tabbe (under förutsättning att han inte bluffar förstås) som att göra felaktiga mätningar av den termiska energin. Det är ju tämligen enkelt att göra på ett idiotsäkert vis i ett labb. Jag anser inte att de officiella mätningarna är någon indikation på hur hans eget arbete har skötts i hans privata labb.
Jorgen_CAB

Inläggav Jorgen_CAB » tis 03 maj 2011, 23:18

Peter Ekström skrev:Du skall inte överskatta fysiker. De är oftast experter på smala ämnen långt ifrån kalorimetri. Kalorimetri är mycket besvärligt, speciellt om man blandar in vatten och ånga eftersom ångbildningsvärmet är så stort. Jag är inte alls så säker på att jag skulle klara testandet mycket bättre förutom att jag vet att det finns ett problem någonstans. Mest sannolikt i kylningen, kanske i strömförsörjningen.

Vet inte om du känner till det men Levi uttryckte just den osäkerheten... därför genomförde han sitt 18 timmars test genom att inte låta vattnet förångas utan ha ett större flöde istället. Det måste ju ha varigt mycket enklare att ha kontroll på effekten i det testet, med mindre bekymmer av vattnets kokpunkt osv..
Jorgen_CAB

Inläggav Peter Ekström » ons 04 maj 2011, 07:55

Jorgen_CAB skrev:Nu påstår jag inte att mätningarna är tillräckligt noga för att kunna dra slutsatsen att maskinen levererar vad Rossi påstår att den gör. Det får vi säkert reda på så småningom. Däremot så "tror" jag inte att Rossi gjort en sådan enorm tabbe (under förutsättning att han inte bluffar förstås) som att göra felaktiga mätningar av den termiska energin. Det är ju tämligen enkelt att göra på ett idiotsäkert vis i ett labb. Jag anser inte att de officiella mätningarna är någon indikation på hur hans eget arbete har skötts i hans privata labb.

Hela tiden detta under förutsättning att han inte bluffar förstås.

Av vad jag sett om Rossis teoretiska talang så tror jag inte att han kan åstadkomma någon förklaring. Det finns för övrigt en kvalitativ beskrivning av processen i patentansökan. Att denna ger gamma som inte detekteras är ju ett problem förstås. Ljuger Rossi i patentansökan då? Får man det?

Patentansökan: http://freeenergydocs.com/tag/giuseppe-levi/
"All it takes is faith, trust and... just at little bit of pixe-dust" (Peter Pan)
Peter Ekström

Inläggav Peter Ekström » ons 04 maj 2011, 07:59

Jorgen_CAB skrev:Vet inte om du känner till det men Levi uttryckte just den osäkerheten... därför genomförde han sitt 18 timmars test genom att inte låta vattnet förångas utan ha ett större flöde istället. Det måste ju ha varigt mycket enklare att ha kontroll på effekten i det testet, med mindre bekymmer av vattnets kokpunkt osv..

Jag har inte sett denna test redovisad. Jag antar det var utan oberoende observatörer.
"All it takes is faith, trust and... just at little bit of pixe-dust" (Peter Pan)
Peter Ekström

Inläggav Jorgen_CAB » ons 04 maj 2011, 08:50

Peter Ekström skrev:Hela tiden detta under förutsättning att han inte bluffar förstås.

Av vad jag sett om Rossis teoretiska talang så tror jag inte att han kan åstadkomma någon förklaring. Det finns för övrigt en kvalitativ beskrivning av processen i patentansökan. Att denna ger gamma som inte detekteras är ju ett problem förstås. Ljuger Rossi i patentansökan då? Får man det?

Patentansökan: http://freeenergydocs.com/tag/giuseppe-levi/

Jag kan givetvis inte uttala mig om Rossis talang och teoretiska kunnande.

Rossi påstår att där finns en viss mängd strålning. Dessutom så upptäckte man en viss mängd strålning när maskinen startades och stängdes av... under Januari testet. Det finns mer information om det. Jag kan inte uttala mig om strålningen mer än den information som finns. Exakt vilken typ vet jag inte, men minns bestämt att det var Gamma. Titta på den översatta videon från Januari.

Jag får antaga att Rossi inte ljuger i sin Patentansökan... det vore ju kontraproduktivt. Under förutsättningen att han inte ljuger om allt då.
Jorgen_CAB

Inläggav Jorgen_CAB » ons 04 maj 2011, 09:03

Peter Ekström skrev:Jag har inte sett denna test redovisad. Jag antar det var utan oberoende observatörer.

Levi är väl trotts allt en oberoende observatör av maskinen i den bemärkelsen att han inte byggt maskinen och hela hans karriär är förstörd om Rossi bluffar. Han har väl ingen anledning att ljuga.

18 timmars testet är inte redovisad. Levi intervjuades av Mats Lewan, så den information som finns att hämta står i NyTeknik.
Jorgen_CAB

Föregående

Återgå till Allmän diskussion